Rodzice martwią się o bezpieczeństwo online dzieci, ale niewielu o tym rozmawia


Rodzice martwią się o bezpieczeństwo online dzieci, ale niewielu o tym rozmawia
2019-09-17
84% rodziców na całym świecie martwi się bezpieczeństwem online swoich dzieci – tak wynika z najnowszej ankiety* przeprowadzonej na zlecenie firmy Kaspersky przez organizację badawczą Savanta.

Mimo to rodzice poświęcają średnio tylko 46 minut na rozmowy ze swoimi dziećmi na temat zagrożeń internetowych w całym okresie ich dzieciństwa.

Jedna z głównych obaw rodziców dotyczy prywatności oraz bezpieczeństwa online dzieci. I jest to obawa uzasadniona, ponieważ – jak wynika z badania firmy Kaspersky – ponad 9 na 10 dzieci w wieku od 7 do 12 lat posiada obecnie urządzenie z dostępem do internetu, takie jak smartfon, tablet czy komputer.

W szczególności, niemal 2 na 3 rodziców (64%) przyznaje, że ich dzieci spędzają zbyt wiele czasu online, co oznacza nie tylko rezygnację z wielu zarezerwowanych dla okresu dzieciństwa aktywności na rzecz spędzania czasu przed ekranem, ale również nieustanne narażenie na różne potencjalne zagrożenia.

Wśród najbardziej niebezpiecznych zagrożeń online rodzice wymieniają kontakt ze szkodliwymi treściami, np. dotyczącymi seksu lub przemocy (27%), uzależnienie się od internetu (26%) oraz otrzymanie anonimowych wiadomości lub treści nakłaniających dzieci do agresywnych lub nieodpowiednich działań (14%).

Jeśli chodzi o zmniejszenie potencjalnego ryzyka i wyjaśnienie zagrożeń związanych ze światem online, 81% rodziców uważa, że wspólnym obowiązkiem zarówno rodziców, jak i szkoły jest nauczenie dzieci, na czym polega bezpieczeństwo w internecie. 86% jest zdania, że rodzice mogą lepiej wypełnić to zadanie, ponieważ to do nich dzieci mają na ogół większe zaufanie. 

Sprzeczność w postępowaniu rodziców

Rodzice z jednej strony przyznają, że to na nich spoczywa ciężar pokierowania swoimi dziećmi w dziedzinie bezpieczeństwa internetowego, jednak z drugiej strony przeznaczają na to mniej niż godzinę w ciągu ich całego dzieciństwa. Badanie firmy Kaspersky wyraźnie wskazuje zatem na trudności rodziców w rozmawianiu na ten temat. W opinii samych rodziców największym wyzwaniem jest:

·         wyjaśnienie zagrożeń w taki sposób, aby dzieci mogły je zrozumieć i odnieść do swojego życia (60%),

·         przekonanie dzieci, aby poważnie podchodziły do zagrożeń (51%),

·         wpojenie dzieciom, że nie należy ulegać presji rówieśników (42%).

Wyniki badania skomentowała Emma Kenny, wybitna psycholożka, prezenterka radiowa i telewizyjna oraz felietonistka, obecnie współpracująca z firmą Kaspersky:

Całkowicie zrozumiałe jest to, że rodzice nie chcą, aby ich dzieci bały się korzystać z internetu. Nie znaczy to jednak, że powinni odpuścić sobie kwestię bezpieczeństwa internetowego. Najważniejsze to znaleźć złoty środek, a świadome dziecko to bezpieczne dziecko. Burząc bariery komunikacyjne odnośnie bezpieczeństwa i etykiety online, rodzice sprawiają, że ich dzieci czerpią to, co najlepsze, ze świata cyfrowego, a jednocześnie mają pewność, że ich podopieczni zachowują się odpowiednio w Sieci. Dzieci wymagają ochrony, którą rodzice będą w stanie im zapewnić, jeśli, po pierwsze, dowiedzą się, jakie strony odwiedzają ich pociechy, spędzając z nimi czas, gdy surfują po Sieci, a po drugie wyposażą je w niezawodne rozwiązanie, które uchroni je przed natknięciem się na nieodpowiednie lub wulgarne materiały.

Nie ma wątpliwości, że rodzice muszą przyjąć bardziej personalne, oparte na dialogu podejście, aby ich dzieci mogły bezpiecznie korzystać z internetu, oraz wykorzystywać dostępne narzędzia, aby zacząć rozmawiać z nimi na ten temat.

Zgadzając się z Emmą Kenny, Marina Titowa, kierowniczka działu marketingu produktów konsumenckich w firmie Kaspersky, powiedziała: Niestety musimy pogodzić się z faktem, że w internecie dzieci mogą trafić na treści, których nigdy nie powinny zobaczyć. Prywatność i bezpieczeństwo to główne obawy rodziców. Wiemy, jak trudno jest niekiedy porozmawiać o nich z dziećmi w taki sposób, aby chciały słuchać. Dlatego firma Kaspersky oferuje rozwiązania i zalecenia dla całej rodziny, dzięki którym zarówno rodzice, jak i dzieci mogą czuć się spokojnie. 

Porady bezpieczeństwa na dobry początek

Aby pomóc rodzinom chronić dzieci przed różnymi zagrożeniami internetowymi, firma Kaspersky zaleca następujące działania:

  • Jeśli wiesz, czego Twoje dziecko szuka online, możesz zaoferować mu pomoc i wsparcie. Pamiętaj jednak, aby wykorzystać te informacje z rozwagą.
  • Ustal z dzieckiem, ile czasu może poświęcić na korzystanie z mediów społecznościowych. Przekonaj je, aby nie korzystało z nich w czasie lekcji szkolnych ani w nocy.
  • Nie próbuj ograniczać kręgów towarzyskich swojego dziecka, ale powiedz mu, żeby uważnie dobierało sobie przyjaciół i znajomych.
  • Rozważ skorzystanie z rozwiązania kontroli rodzicielskiej, np. Kaspersky Safe Kids.

 

Więcej informacji na temat obaw, najpowszechniejszych zagrożeń, doświadczeń oraz taktyk dotyczących bezpieczeństwa dzieci w internecie znajduje się w pełnym raporcie dostępnym na oficjalnym blogu firmy Kaspersky – Kaspersky Daily: https://kas.pr/3vin. 

Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky jako źródła.

Wszystkie informacje prasowe są dostępne na stronie https://www.kaspersky.pl/nowosci.

Informacje o Emmie Kenny

Emma Kenny jest psycholożką, prezenterką telewizyjną, pisarką oraz komentatorką środków masowego przekazu. Obecnie uznawana jest w Wielkiej Brytani za jednego z czołowych telewizyjnych ekspertów w dziedzinie psychologii. Największą rozpoznawalność przyniosła jej funkcja dyżurnego psychologa w programie This Morning telewizji ITV, w którym odbierając na żywo telefony od słuchaczy oferuje porady eksperckie na różne wrażliwe tematy. Emma jest członkiem British Psychological Society oraz British Association for Counselling and Psychotherapy, a także prowadzi prywatne sesje w swojej klinice terapeutycznej w Manchesterze. Więcej informacji znajduje się na stronie https://www.ekenny.co.uk.

*Firma Kaspersky przeprowadziła międzynarodowe badanie wśród rodziców dzieci w wieku 7-12 lat w celu poznania trendów, praktyk oraz wyzwań związanych z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa online. Badanie objęło prawie 9 000 rodziców w niemal 20 krajach w każdym regionie świata, którzy odpowiadali na pytania dotyczące m.in. tego, w jaki sposób korzysta się w ich domu z urządzeń z dostępem do internetu, jakie są ich największe obawy odnośnie bezpieczeństwa online oraz w jaki sposób sobie z nimi radzą.



Nadesłał:

Kaspersky Lab Polska Sp. z o.o.
http://kaspersky.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl